26 Sep
26Sep

Olen ammu öelnud, et kui võtta aluseks harrastajate arv ja võrrelda seda elanike arvuga, siis on näiteks Hiiumaal protsentuaalselt üsna palju surfareid. Kindlasti rohkem kui enamustes eesti maakondades. Aga… see kehtib ka näiteks rallispordis. Kui minna mõnele rahvarallile või rahvasprindile, siis alati on mitu ekipaaži hiidlasi kohal. Ja on olnud regulaarselt. Ka poodiumil on tihti hiidlasi näha. Mehed on kiired ja võtavad asja tõsiselt.

Kuid mis on ühe rallisõitja suurim peavalu lisaks suurtele kuludele ja magamata öödele enne võistlusi? Neil ei ole kuskil harjutada ja trenni teha! Ehk siis puuduvad tingimused TESTIMISEKS. Ja nii palju kui ma olen sõitjatelt küsinud, et “Kas harjutad ja teed trenni ka?”, on vastus alati üks - “Pole ju kuskil teha”. Ja nii vastavad nii mandrimehed kui hiidlased. Testimiseks / harjutamiseks on vaja võimalikult sarnaseid olusid võistlustega. Rahvarallid toimuvad Eestis reeglina kruusal (vahel ka lumel). Asfaltkattega katseid on vähe. Ehk siis testimiseks oleks vaja kruusateed, kus on kurvid, sirged ja vajadusel ka takistused (põiked ja šikaanid). Lähedal ei tohiks olla elumaju ja tee peaks olema selline, mida on võimalik sulgeda. 

Ja nüüd ma hakkan vaikselt asja mõtteni ka jõudma. Hiiumaal on selline võimalus olemas! Mandril on seda tunduvalt keerulisem leida, sest nimetatud eeldused peavad olema täidetud. Hiiumaal on õnneks veel palju sobilikke kruusateid ja kui me vaatame kaardil Hiiumaa keskosa poole, siis leiame ka alasid, kus ei ole elumaju ja kus ilmselt ka teed suurt koormust ei saa. Kas tegu võiks olla lausa unikaalse võimalusega? 

Tõepoolest ei ole mõtet kavandada autoralli testkeskust paarikümne sõitja pärast, aga nagu ma ütlesin, siis see mure on kõigil eesti rallisportlastel. Ilmselt isegi tippudel. Kes vaatas viimase kahe sportralli ülekandeid teab täpselt, et Georg Gross kurtis, et tal ei ole üldse sõidukilomeetreid sellel aastal. Ja võime eeldada, et tal pole neid sellepärast, et testimist on väga keeruline korraldada. Ehk siis - kui Hiiumaal oleks sobiv teelõik ja muud tingimused, siis ma ei näe põhjust miks ei peaks huviliste ring olema vähemalt mitusada sportlast ja mitte ainult Eestist.

Tegu ei ole geniaalse äriideega ega millegagi, mis toob suured muutused saare ellu, aga tegu on ideega, mida oleks lihtne realiseerida ja mille tulemusel oleks võimalik meelitada saarele suured rallitiimid kõrghooaegade vahelisel ajal. Täituvust saaks hotellid ja restoranid. Kasvaks poodide ja tanklate käive jne. Ilmselt oleks võimalik luua mõned lisatöökohad. Hea stsenaariumi korral rohkem. Tegevust jaguks ralliautodele spetsialiseerunud töökodadele. Kohalikud rehvitöökojad saaks kasvatada oma töömahtu. Kooliõpilased saaks lisatööd turvajatena. Ja mis põhiline - kulutusi on vaja teha minimaalselt.

Mida selle projekti teostamiseks vaja on?

  1. Sobiv teelõik, mille kasutamine läheks näiteks Hiiumaa Ralliklubi või mõne muu MTÜ valdusesse. Lõik oleks 90% ajast kõigile avatud, aga vajadusel oleks lihtsustatud korras võimalik sihtotstarbeliseks kasutamiseks sulgeda.
  2. Haldurit / manageri, kes broneeriks kalendrisse testipäevi või korraldaks regulaarselt rajapäevi. Lisaks paar abilist.
  3. Tehnika tee korrastamiseks - võimalik kasutada alltöövõttu.
  4. Veidi turundust ralliringkonnas kuigi olen veendunud, et mingi hetk on probleem hoopiski ületäituvusega. Ja see info leviks ka väljaspool Eestit.

Miks ma arvan, et see peaks just Hiiumaal olema? Sest esiteks saavad kohalikud sõitjad teiste ees suure eelise ja ilma naljata pakun, et uus Tänak tuleb Hiiumaalt. Mujal ei ole sellist võimalust. Teiseks annab selline lihtsasti teostatav projekt võimaluse hilissügisel, talvel ja kevadel tuua Hiiumaale arvestatava hulga külastajaid, kes veedavad kohapeal keskmiselt rohkem kui paar ööd. Siinjuures on oluline mainida, et tihti on Eestis olukord, kus lumi on maas ja teed on jääs, aga mitte Hiiumaal. Samal ajal kui Võrus on talv võib Hiiumaal olla sügis või kevad. Ja testimiseks on kindlasti kruusakattega tee kõige parem. Ja kruusateid meil jagub.

Mõistan, kui selle artikli peale saan vastuseks arvamusi, et “see ei sobi Hiiumaale”. Kordan veel üle, et minu hinnangul sobib vaid juhul kui on võimalik leida teelõik, mida kasutatakse minimaalselt ja kus ei ela lähedal püsivalt mitte keegi. Arvestades seda, et mitut autot ma keskmiselt Käinast Ristnasse (läbi Hüti ehk mööda kruusa) sõites vastu tulemas näen, siis usun, et sellise vähekasutatava lõigu leidmine on võimalik. Reeglina näen ma täpselt 0 autot. Aga see oli vaid näide. Antud lõik võiks asuda ükskõik kus Hiiumaal. 

Ja ei tasu unustada ka seda, et Hiiumaal on palju rallifänne. See on näha nii Hiiumaa Rahvasprindil kui ka Hiiumaa Rahvarallil. Ei usu, et hiidlastel oleks selle vastu midagi kui Toyota WRC meeskond tuleks Hiiumaale jaanuaris nädalast testi tegema, sest Hiiumaa on ainus koht mitmesaja kilomeetri raadiuses, kus kruusatee on veel kruusatee, mitte liuväli.

Kuna tegu on valimistega ja olen märganud, et kandideerivad poliitikud on hakanud lubadusi jagama, siis ma ei saa ka alla jääda. Ma tunnistan, et ei tea antud valdkonna peenjuriidikat, kuid minu suhtumine on pigem selline, et “peab saama” ja lahendus tuleb leida. Ühesõnaga, siit tuleb üks minu isiklik lubadus (ei ole partei lubadus). Kui ma osutun valituks ja pääsen volikokku, siis arutan nimetatud teema kohaliku ralliklubi ja -sõitjatega läbi ning teen konkreetse ettepaneku vallale võimaldada sobiva teelõigu regulaarne ning lihtsustatud kasutusõigus kohaliku rallispordi ning hooajavälise turismi edendamiseks. Vajadusel palun vallal taotleda sobiva teelõigu kasutamisõigus riigilt. 


Loe lisaks:

Milline on üks hea poliitik?

https://www.palle.ee/blogi/milline-on-üks-hea-poliitik

Kõpu on uus Kassari?

https://www.palle.ee/blogi/kõpu-on-uus-kassari


Foto - Jaanus Ree (ka suur Hiiumaa sõber)


Palle Kõlar

Ettevõtja

Hiiumaa kodanik 10+ aastat

Hiiumaa fänn alates 1997

Comments
* The email will not be published on the website.