17 Aug
17Aug

Siinkohal ei saa jätta kommenteerimata suvist olukorda praamidega. Tunnistan, et ei tea selle teema ajalugu ja üksikasju, kuid lähtun taaskord loogikast ja avaldan oma arvamust.

Esiteks tekkib küsimus, et kes ja kuidas suutis teha kunagi sellise lepingu, et hiidlastele sobib asenduslaevaks Regula? On olnud koguaeg teada, et reedeti ja pühapäeviti ei jõua Leiger ja Tiiu ka kõiki soovijaid peale võtta ning igal hiidlasel on üsna värskelt meeles, mis toimus enne uute praamide tulekut (jutt siis suveperioodist).

Ma ei hakka lahkama siin otsust, kus 1 praam viidi saarlastele. Loomulikult on see iga hiidlase jaoks absurd ja vale, kuid pigem on küsimus selles, et miks jäeti Hiiumaa niivõrd rahvarohkel ajal sisuliselt 1,5 laevaga? Kas tõesti ainus valik oli lihtsalt oodata ja lasta hiidlastel kahjusid kanda?

Kahjud olid erinevad - ettevõtjad kannatasid kõvasti, ilmselt igas sektoris. Kohalik elanik kannatas, sest kui oli juhtumisi vaja E-R mandril tööl käia, siis praamindus tegi selle äärmiselt keeruliseks ja ebameeldivaks. Turist kannatas - ta ei julgenud enam üldse tulla, sest mandrile on tagasi ka vaja saada. Lisaks ei soovi ta sadamas pool päeva praami oodata.

Järgmine ebameeldiv osa oli see kuidas meedia päevast päeva "jahvatas" kui tuksis on seis praamidega ja kui pikad on järjekorrad. See võttis veel alles jäänud turiste vähemaks ja hirmutas veel viimased puhkuseplaneerijad.

Aga mis sai siis kui praam tagasi oli? Ilmus paar lugu meedias ja edasi oli vaikus. Hiidlane teab, ettevõtja teab, aga külastaja ei tea tänaseni :) Olen pool augustit oma klientidele ja tuttavatele rääkinud, et "jah praam on tagasi ja kõik on okei". Nad ei tea seda! Ja samuti olen korduvalt kuulnud selgitust, et "...me ei hakanud see aasta Hiiumaale tulema, sest noh praamid". Ehk siis 1 osa kogu kompotist oli praami puudumine, teine osa oli see, et kommunikatsioon jäi väheseks pärast seda kui kõik oli korras. Mõistan, et turism ei ole elu, aga olgem ausad... ettevõtjad olid arvestanud sellega, et suvi on ühtlane ja rahvast jagub juuni teisest poolest augusti teise pooleni. Aga ei jagunud. Ja suvel siiski sõltuvad turismist ka paljud muud mitte turismiga otseses seoses olevad ettevõtted. Pooled turismisektorisse värvatud töötajad passisid tööl niisama ja tegid aega parajaks. Toidukohtade/suvekohvikute hooaeg lõppes paljudel ennekuulmatult vara (sulgema hakati juba augusti esimesel nädalal), majutusasutustes öeldi ära broneeringuid, ürituste päringud jäid lihtsalt päringuteks jne. Ja seda kõike sellepärast, et keegi kunagi tegi "sellise" lepingu ja parim võimalik lahendus oli kasutada Regulat ja lasta meedial lõputult jahvatada sellest, et Hiiumaale ega sealt ära ei saa.

Aga mida mina siis teisiti teeks? Esiteks, lepingujärgselt ei tohiks selline asi võimalik olla ja peaks olema nõutud kindel autode arv ja veograafik. Kui vedaja seda ei täida, siis peaks sellele järgnema kahjude korvamine ja seda mõistlikul ja lihtsustatud kujul. Kohalikud ettevõtted võiks esitada oma saamata jäänud tulu kohta aruande ja tõendusmaterjalid ja saata selle koos konto numbriga vedajale. Teiseks, miks ei toodud liinile rendipraami? Mõistan, et selle leidmine suve keskel ei ole lihtne, kuid ma ei ole kuulnud ka, et sellega oleks tegeletud. Kusjuures, rendipraamiks oleks sobinud sisuliselt ükskõik mis, sest kui panna korraga sõitma Tiiu + Regula + rendipraam, siis oleks kohtade arv ilmselt umbes sama, mis Tiiu + Leiger kombinatsioonil. Kui asi jäi raha taha, siis võiks tulevikuks just sellise olukorra jaoks tekitada reservi. Regulast hetkel ei piisa, 2021 suvi tõestas seda. Ja ei piisa ei Hiiumaal ega Saaremaal. Täna on seis selline, et kui neljast uuest praamist ühega midagi juhtub, siis on kindel vajadus kahe asenduspraami järgi (eeldusel, et üks neist on Regula). 

Ma helistasin 3 päeva pärast seda kui Tõll rivist väljas oli Rootsi. Õnnestus konsulteerida Simsonship AB esindajaga, kes tunnistas, et sellist rendipraami nagu meil on Leiger ja Tiiu on keeruline leida, kuid kui sobiks väiksem või vanem praam, siis on lootust sobiv leida isegi Rootsist. Loomulikult oli jutt vabas vormis ja suusõnaline ning sellega oli hilja tegeleda, aga kui oleks olukord kaardistatud enne hooaega, siis oleks ka selgelt teada olnud kust ja mida saada on.  Samuti peaks olema rendipraame Taanis ja Saksamaal, loomulikult ka kaugemal. See töö tuleks lihtsalt ära teha enne kui juhtub ja kui juhtub, siis on teada täpselt kust, kui kiirelt ja mida saab. Kusjuures laual võiks olla ka variant, et kui näiteks liini teenindaks 3 praami, siis üks kolmest võiks olla vaid kohalikele elanikele ja ettevõtjatele. Ma olin valmis ettepaneku tegema otse ministrile, kuid uuel nädalal juba tuli meediasse info, et "Tõll on kohekohe valmis" ja antud juhul oleks see idee realiseerunud liiga hilja. Kas on mõeldamatu teha asenduspraamiga (ehk selle omanikfirmaga) enne hooaega niiöelda "ootetasuleping" ja vajadusel näiteks 72h jooksul välja kutsuda. Ma saan aru, et see on kallis ja vajab raha, aga see on ka kallis kui väikeste lastega pere peab pool päeva sadamas ootama või ettevõtjad peavad sügishooajaga "alustama" juba juuli lõpus. Hiidlase jaoks on mandrile ja mandrilt koju saamine olulisem kui ükskõik milline saarel toimuv arendus. Ükski uhke uusehitus ei kaalu üles seda kui meil oleks garanteeritult toimiv praamiühendus ja olgu selleks kasvõi 3 või 4 praami. Peaasi, et on. Kõik uusarendused ja ehitised on ka rahalises mõttes kallid.

Aga lähme ideega veel veidi julgemaks. Miks ei võiks hiidlastel olla oma praami? Praamid on kallid, olen kursis. Kuid kallid on ka mitmed arendused, mis Hiiumaal on tehtud ja nende jaoks on raha leitud. Äärmiselt nauditav oleks praamile hääled sisse lüüa, kui vedaja ei suuda tagada üleveomahtu. Muidu võiks sama praam sõita reedeti ja pühapäeviti. Kasutatud praame saab näiteks vaadata portaalist https://commercial.apolloduck.com 

Ja kopeerin siia ka ühe näidise, mis maksab umbes sama palju nagu läks maksma Tuuletorn: https://commercial.apolloduck.com/boat/commercial-vessels-ferry-ropax-ferries-for-sale/650420 Pole küll eriline kaunitar, aga ma oleks suvel meeleldi sellega sõitnud sadamas ootamise asemel. Süvis on väiksem kui Leigril ja Tiiul. Rukki kanalis sõidab ka madala veetasemega :)

*Ei olnud eesmärk kritiseerida Tuuletorni või selle ehitust, vaid võrrelda lihtsalt proportsioone. Samuti ei ole ma praamide tehniliste üksikasjadega kursis ja kopeeritud soovitus on vaid näidis.


Mina teeks julgelt ühe allkirjade kogumise hiidlaste poolt ja teeks riiklikul tasemel ettepaneku varustada Hiiumaa liini suveperioodil ühe rendiraamiga lisaks praegustele liinil olevatele praamidele. Juhul kui Leiger ja Tiiu töötavad riketeta, siis on nimetatud praam enamuse ajast ootel ja teeb reise vaid reedeti ja pühapäeviti juuni keskpaigast august kolmanda nädala lõpuni. Kui juhtub midagi Tiiu või Leigriga, siis saaks saar teenindatud koosseisus 1 suur praam + regula + rendipraam. Teine variant on panna sama praam sõitma kui "hiidlaste praam", mis on vaid kohalikele ja sellega võtta koormust vähemaks teistelt praamidelt. Andke julgelt ideedest märku (FB kommentaarium või minule e-maili peale). Kui näen toetajaid, siis algatame koos allkirjade kogumise veebikeskkonnas. Palun mitte kirjutada mulle arvamust, et selleks ei ole raha. Raha on leitud kordades vähemoluliste murede lahendamiseks. Riigi mastaabis on see kulu sümboolne. Hiidlaste jaoks vast kõige olulisem mure üldse?


Teeks nüüd nii, et prooviks ennetada. Mitte tegeleda tagajärgedega.


Loe lisaks: 

Mis on Hiiumaal erilist? Minu tähelepanekud. https://www.palle.ee/blogi/mis-on-hiiumaal-erilist-minu-tähelepanekud
Koroonaviirus - mis tegelikult toimub?https://www.palle.ee/blogi/koroonaviirus-mis-tegelikult-toimub-minu-arvamus


Palle Kõlar

Ettevõtja

Hiiumaa kodanik 10+ aastat

Hiiumaa fänn alates 1997



Comments
* The email will not be published on the website.