01 Dec
01Dec

Avaldan oma arutluse teemal auto- ja motosport Eestis. Mis on hetkeseis ja mis võiks paremini olla? 

Auto- ja motospordi harrastamine Eestis on olnud pikaajaliselt tõusev trend ning meil on selleks ka suurepärased võimalused. Kuid miks siis Eesti riiklikult auto- ja motospordile eriti tähelepanu ei pööra? Jah, meil toimuvad suurvõistlused, kuid antud hetkel mõtlen ma eelkõige noorsportlaste olukorda ja selle toetamist riiklikul tasemel. 

Esimene põhjus on see, et auto- ja motospordialad ei ole olümpiaalad ning seetõttu ei saa sportlased suurt toetust võrreldes teiste spordialadega, mis kuuluvad olümpiamängude kavasse. Selline kord on Eestis olnud ning see paneb üsna jäigad raamid ümber aladele, mis ei kuulu olümpiamängudel olevate alade hulka. Küll aga võiks keskenduda rohkem sellele, et kus päriselt talendid peidus on. Eestis on olemas palju talendikaid auto- ja motospordi harrastajaid, kes sõidavad nii Eestis kui ka rahvusvahelistel võistlustel. 

Eestil on potensiaali palju rohkemaks kui me arvata oskame. Meie maapiirkondades on palju radasid auto- ja motospordi harrastamiseks. See annab meile suurepärase konkurentsieelise ning võimaluse alustada ja kasvatada talente juba varakult. Kusjuures me oleme kogu Lääne-Euroopast väga palju paremas seisus. Sisuliselt iga talu juurde on võimalik lihtsa vaevaga teha harjutamiseks sobiv rada (auto, moto) ning korralikud hooldatud ja suuremad rajad on olemas peaaegu igas maakonnas - olenemata sellest, kas me räägime motokrossist või autospordist. Sama asi näiteks Prantsusmaal või Hollandis reeglina võimalik ei ole, et 8-aastane laps õpib sisuliselt oma koduhoovis sõitma ja saab seal samas harjutada kuni teatud taseme saavutamiseni. Tänu sellele oleme me tegelikult teatud aladel eelisseisus ja see ressurss tuleks ära kasutada. See ei ole kokkusattumus, et Eestist ja Soomest tulevad kiired rallisõitjad. Sellepärast tulevad, et põllurallidel ja jääradadel alustatakse juba algkooli vanuses. Lisaks on meil palju niinimetatud "külavõistlusi", kus saab ennast varases eas proovile panna ja edasi areneda. Saksamaal ei ole see reaalne, et kuskil sopase põllu peal või jäätunud järve peal teeb 8-aastane piloot trenni. Aga Eestis on. 

Eesti spordi ühed suurimad talendid on hetkel lenksu või rooli taga. Tulemused räägivad enda eest. Motospordis on meil omast käest võtta maailmameistrid väga mitmel alal. Jah, Ott Tänak ja Robert Virves ei ole ainsad. Näiteks motokrossis ja veemotoaladel on meil maailmameistreid palju! See on kõige ehedam näide sellest, et me oleme teiste riikidega võrreldes palju paremas seisus. Meie rahvaarv ei ole suur, kuid maailmameistreid jagub sisuliselt igale alale tehnikaspordis. Nende maailmameistrite teekond on enamasti väga kulukas, keeruline ja kurnav. Seda nii sportlasele kui ka tema vanematele. Jah, riik ei saa maksta kinni kõigi noorte tehnikaspordi huvi, kuid tulevikku võiks vaadata selle pilguga, et kuidas saaks seda valdkonda veidigi toetada. Ja seda kõike selleks, et meie potensiaalsete maailmameistrite tee ei lõppeks juba varases nooruses. Kasutame oma potensiaali ära!!!

Minu isiklik “arengukava” eesti auto- ja motospordile kõlaks järgnevalt. Eesmärgiks on:

  • Toetada auto- ja motospordi arengut Eestis, et noortel oleks võimalus juba varakult oma huvi ja kirge teostada.
  • Töötada selle nimel, et Eesti riik tunnistaks auto- ja motospordi valdkonna suurt potentsiaali ning annaks sellele rohkem tähelepanu ja toetust.
  • Arendada tehnikaspordi taristut üle Eesti, sh maapiirkondades, et tagada sõitjatele parimad võimalused oma oskuste lihvimiseks ja edukaks võistlemiseks.
  • Toetada noorte andekate sõitjate koolitust ja arendamist, et Eesti oleks jätkuvalt maailmatasemel
  • Töötada välja spetsiaalsed stipendiumid ja toetused andekatele noortele sõitjatele, et aidata neil saavutada oma eesmärke ja jõuda tippu.
  • Tagada sõitjatele turvalised tingimused võistlemiseks.
  • Arendada tehnikaspordi valdkonna turismi, et meelitada Eestisse rohkem vastavaid külastajaid ning edendada majanduse arengut.
  • Töötada välja programmid tehnikaspordi valdkonna teadus- ja arendustegevuseks, et luua uusi võimalusi ja saavutusi selles valdkonnas.
  • Toetada Eesti tehnikaspordiüritusi ja eestlaste osalemist rahvusvahelistel võistlustel
  • Töötada koostöös tootjate ja sponsoritega, et leida uusi võimalusi ja toetust Eesti autospordi arendamiseks ning noorte talentide toetamiseks

Paar kommentaari minu sõitmiste ja liikmelisuste kohta ka:

1998-2016 EMV/EKV mootorkelguspordis. Parimaks tulemuseks jäid paar etapivõitu, mitmed poodiumid ning hooaja III koht standard klassi arvestuses.

1998-2015 EMV/EKV jetispordis. Parimaks tulemuseks jäi EMV kestvussõidu II koht hooajal 2009.

2012-2016 EHKK / TOP200 ja muud harrastajate tasemel motokrossivõistlused. Tulemused olid reeglina teises ja kolmandas kümnes, kuid areng oli pidev ja kunagi kindlasti jätkan.

2021-… EKV rahvarallis ja -sprindis. Parim tulemus siiani EKV Türi sprindilt III koht. Mõned katsevõidud ja mitmeid kordi lõpuprotokollis koht vahemikus 4-6. Arvestusse mittekuuluvatel võistlustelt ka paar esimest ja teist kohta. 

Eesti Jeti ja Mootorkelgu Liit – juhatuse liige (endine)

Eesti Mootorrattaspordi Föderatsioon – mootorkelgukomisjoni esimees

Hiiumaa Ralliklubi - liige 

Lisaks võistlemisele olen kümneid kordi olnud ka korraldaja/peakorraldaja rollis ning korraldanud EMV arvestusse kuuluvaid võistlusi mootorkelkudele ja jettidele.


Selle artikli eesmärk ei ole kellelegi lubada, et kui valid mind, siis just sinu laps saab oma talendi realiseerimiseks riikliku rahastuse. Kuid ma olen kindel, et Riigikogu 101 liikme hulgas peaks olema 1 liige, kes teab lisaks muule ka seda, et mida tähendab rutska, litsents, kolmanda osapoole kindlustus, liivakulp, ketaslukk, peaülekanne, kolvikäik ja väntvõll. Ning selle valdkonna eest peab keegi seisma. Jah meil on hetkel keerulised ajad ees ja riigil on kindlasti raha juurde leidmine väga keeruline, kuid olemasoleva sporti puudutava eelarve võiks mingil määral ümber vaadata küll ja seda selliselt, et ka tehnikasport oleks alana kaardil. Kui oled minuga nõus, siis anna oma hääl kandidaadile 593 Palle Kõlar.

*Kõigil artikli juures olevatel piltidel olen mina. Rallifoto autor on Margus Kirs. Mootorkelgufoto autor on Elina Kaarneem.


Palle Kõlar 593

EKRE Hiiu-, Lääne- ja Saaremaa kandidaat

Lisainfo minust asub SIIN


Comments
* The email will not be published on the website.